Sinopsis SUTERA DALAM LUKISAN(noVEl Fom 5) BAb1 /Bab 20


V.2010



SUTERA DALAM LUKISAN(form 5)/2011
Abd.talib hassan
SINOPSIS BAB  1 (SURATAN YANG PERLU KUTERIMA)
Dia duduk di tepi sungai yang lebih kurang Sembilan meter jaraknya antara dua belah tebing.Dia dipenuhi dengan agas-agas disekilingnya yang mengerumuninya  serta menampar ketika nyamuk singgah ditubuhnya.Selalunya dia ditebing sungai itulah yang menjadi tempatnya berehat walaupun lipan dan jeking berkeliaran diatas tanah tempatnya berehat tapi dia sudah biasa dengan tempat itu sejak opah dia masih hidup lagi dan segala keperluannya yang lain tidak menentu dan disebabkan itulah dia dianggap dengan bermacam-macam pandangan dan pendapat.Dia tidak merasakan kedamaian di Kampungnya kerana masyarakat di Kampung selalu menganggapnya serba tidak kena seperti orang yang tidak ada akal dan sebagainya tetapi dia sudah biasa dengan semua itu. Ayahnya bekerja sebagai seorang tentera dan dia amat berbangga dengan pekerjaan ayahnya  dan selalu juga dia menceritakan tentang ayahnya dengan rakan-rakan di sekolah.Pada suatu hari ,kejadian yang yang amat membuatkan perasaan dan jiwanya terganggu iaitu ayahnya ditimpa kemalangan di lebuhraya Karak.Hal itu menyebabkan dia sekeluarga berpindah daripada di kota terus pulang ke kampung walaupun dia masih tidak dapat menerima  atas pemergian ayah yang tercinta.Tapi disebabkan atas kasih sayang seorang ibu dan opahnya menyebabkan semangatnya bangkit untuk menjadi murid yang cemerlang.Ibunya Fatimah iaitu janda beranak satu berkhwin sekali lagi dengan lelaki yang bernama Harun iaitu seorang mandur,itu pun disebabka harta peninggalan suaminyaItu pun orang kampung telah memberikan peringatan kepadanya agar jangan berkahwin dengan Harun.Apabila mereka telah sah menjadi suami isteri,belum setahun Harun mula menonjolkan sikapnya yang kurang meyenangkan.Selama Harun menjadi suami Fatimah,licin semua dikikisnya harta isterinya tetapi dia tidak menyedari akan semua itu .Makin hari  Harun mula meletakkan perbuatan kasarnya keatas tubuh Fatimah dan anaknya hanya dapat melihat sahaja kerana dia cukup lemah untuk menahan segala perlakuan  bapa tirinya itu.Tragedi sekali lagi menerjah dihadapannya iaitu pada waktu senja bapa tirinya itu ingin rantai daripada ibunya tetapi ibunya enggan memberikan rantai tersebut dan hal itu telah membangkitkan amarah bapa tirinya.Maka bapa tirinya itu mulai menerajang ibunya sehingga pengsan.Dia cuba ingin menyelamatkan ibunya tetapi apa kan daya seorang budak kecil ingin menghalang orang yang lebih kuat darinya.Disebabkan perikemanusiaan dia mulai menerkam bapa tirinya dan dia jauh terpelanting disebabkan libasan bapa tirinya itu.Bapa tirinya itu menyepak lampu pelita dan menyebabkan semburan minyak pelita itu tersebar diseluruh rumah .Hal itu telah menyebabkan kebakaran,Bapa  tirinya mulai panik dan mula meminta tolong.Tetapi setelah dia diselamatkan oleh orang kampung ,bapa tirinya mulai menuduhnya yang menyebabkan kejadian tersebut berlaku.Maka orang kampung mulai percaya kata-kata bapa tirinya itu dan mula berpihak kepada bapa tirinya itu dan dia tidak terbela.Ibunya tidak dapat diselamatkan didalam rumah yang sedang dilahap oleh api yang marak.Dia amat sedih akan kejadian tersebut apabila diimbaukan semula,sungguh mengerikan.Tiba dia tersedar dan mulai cemas dan dia terus membenam-benamkan dirinya didalam air sungai yang sedalam paras betisnya apabila bunyi enjin motor itu mulai dekat.Tuk sidang berhenti ditengah-tengah jambatan dan terkejut melihat kelakuan pelik pemuda yang dikenalinya itu yang pertama kali dia melihatnya.
(Yng Ni No CopY pAsTe k...WAt Sandiry LoRH~)
TuNggUlAH SAmPAi BAb 20 EKh~
Bab 2 On THE way Nak CiAp~huhuhu...HAVE @ niCe DAy k~

17 comments:

geramgaram said...

bagus..bagus,buku rujukan sutera dalam lukisan keluar tak lagi

Anonymous said...

tlong buat sumer snopsis ni..
sy xreti la..cg bg omwork suh buat bab dmi bub..
tlong jgn buat pnjg2 ye awk..
(sori bnyk songeh)
:-)

Changmin Minnie said...

dah byk kedai p cri bku rujukan, tp lum kuar ag.. thanks coz watkan.. :D

Anonymous said...

WOIT,PNJANG GLE SINOPSIS NGKAU!=D

MaN rOcKeRs said...

bgos2...
i like....
nk emel FB leh x??

MaN rOcKeRs said...

bgoz2....i like2...bg la acc fb

Anonymous said...

weh..... tolong ak.... cikgu suruh buat sinopsis bab 19 dan 20....

bujei said...

hai ..saya bujei

Anonymous said...

salam..hai eka..thankz wat sinopsis ney..kena wat folio ar...nsb bek jumpa gak akhirnye...^o^...add me eka..ahana fiz al islam...sy de add awk..tgl tunggu eka except..same ar form 5 tahun ney..tata ..wasslam,,-anis

Anonymous said...

terima kasih byk2,wat ssh je(^^,)..hee..

hermoine said...

sampai bab 7 je ke??? harap bole siapkan sampai bab 20 ye.. tq

hermoine said...

harap dpt siapkan hingga ke bab20 yer..tq <3

Anonymous said...

kira ok la coz u rjin wat sinopsi SDL neh,..but u need 2 rmember,jge bhase y dgnekan,..baiki tatabahasa yurpp,..
gudluck in ur SPM,..

MyRuL...!!!!! said...

wohooo...
ni dh mcm novel dh...
btw tengz...

CikguBM said...

Nak bagi komen
Sinopsis spatutnya jelas, terang, ringkas dan padat
Apa yg dtulis itu tidak dipanggil sinopsis

limigame said...

uuaaaa...xley copy???ltih la taip2 ny

eclipsesweet said...

mintak izin copy k.. tq..

TiCKetS Of M@ BLoGgEr..^_@

Daisypath Friendship tickers
Copyright 2009 I'm 94". All rights reserved.
Free WPThemes presented by Leather luggage, Las Vegas Travel coded by EZwpthemes.
Bloggerized by Miss Dothy